Aug 5, 2011

Ramadhan Al-Mubarak :)


Assalamualaikum wbh :)

Already 5th of August and that means it is the fifth day of Ramadhan Kareem. Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan Al Mubarak, kedatanganmu amat kami nantikan. Harap-harap Ramadhan kali ini dapat dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. InsyaAllah.

I've read an article about Lailatul Qadar in Al-Islam that day and it touched me so much. How I wish that I can have that malam yang lebih baik dari seribu bulan itu. Boleh jadi ini Ramadhan yang terakhir buat kita tambahan lagi sekarang ni pun dah menghampiri ke akhir zaman. Adakah cukup bekalan kita utk bertemu Yang Maha Kuasa nanti ? MasyaAllah..

Teringat cerita ustaz Fakhrul yesterday morning, puasa pun ada banyak jenis. Adakah puasa kita just untuk menahan diri dari makan dan minum ? ATAU puasa yang sebenar-benarnya puasa ? puasa tapi tak solat, puasa tapi tak tutup aurat, puasa tapi tak jaga percakapan dan penglihatan. Puasa itu satu kewajipan dan yang lain-lain tu juga satu kewajipan. Its like buat satu benda wajib but at the same time buat kemungkaran. Dapat pahala untuk puasa and then kutip jugak dosa free. MasyaAllah takutnya.

Memang la umat sekarang ni umat akhir zaman kan? Tak mau cakap kat sapasapa tapi just nak muhasabah diri sendiri. Kadang kadang kita terleka sampai kita tak tau benda yang kita buat tu sebenarnya salah dan tiada sesiapa yang mengingatkan kita. Bila kita baca baru kita tau and alhamdulillah I feel so happy that my friends pun dah mula suka baca Al-Islam :) Teruskan baca yaa, sesungguhnya banyak benda yang kita tak tau lagi sebenarnya.

Demi Masa. Sesungguhnya semua manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan pesan pada kebaikan dan kesabaran. (Al Asr : 1-4 )

Changing to good isn't a crime. Bulan puasa ni latihkan diri supaya bersabar, kalau rasa nak marah tu cepat ucap Astaghfirullahalazim. Jaga percakapan, jangan cepat sangat keluar perkataan pelik-pelik. Sebenarnya kita tak perlukan seseorang yang sempurna untuk menegur kita kan ? Because everybody is not perfect. But we can change ourself into a better person. Dont we ? :)



p/s : I really love the song Puteriku Sayang by Mestica. First time dengar ada abang ni post kan kat wall adik perempuan dia. Mcm sweet kan ada abg cmtu? Korus dia 'Malumu mahkota yang tidak perlukan singgahsana. Tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama. Tiada siapa yang akan boleh merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri. Ketegasanmu umpama benteng negara dan agama. Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya. Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara. Mahligai syurga itulah tempatnya' Makna yang mendalam ohh I love it !

No comments: